Příkaz Linux dd: Co to je a jak jej používat

6 de Červenec de 2021
linux dd command what it is and how to use it 4775753 2 ea667ff66896482d8401891232728bcf

Příkaz Linux dd oficiálně nestojí za výpis z disku, ale můžete si to tak představit. A přes nenáročné jméno je to velmi užitečný program terminálu Linuxu. Od zálohování až po zápis na USB disky je znalost používání dd rozhodně dobrým doplňkem vaší sady nástrojů Linux.

dd: Příkaz „Disk Dump“

V jádru bylo dd vytvořeno ke kopírování a převádění souborů z jednoho formátu do druhého. Ne formáty jako Word nebo PDF, ale formáty velmi nízké úrovně, které popisují, jak jsou data reprezentována na disku. Bylo to v dobách sálových počítačů, kdy různé systémy měly vlastní interní formáty, a řešení problémů výměny bylo velkým úkolem. Příkaz dd bere bity z jednoho souboru a přesune je do jiného souboru. Je důležité si uvědomit, že dd jednoduše přesouvá bity odsud, bez ohledu na formáty, složky nebo přípony souborového systému. To znamená, že toho můžete dosáhnout velmi rychle, ale také to znamená, že musíte být při spuštění opatrní. S tímto vědomím přenesli chytří lidé v linuxové komunitě dd přes jiný účel. Protože v systému Linux „je vše soubor“, dd poskytuje snadný způsob vypalování obrazu ISO na flash disk. Dělá to tak, že vezme obrazový soubor a „zkopíruje“ jej do souboru, který představuje jednotku palce. Existují nejrůznější scénáře, kde je to užitečné, ale zaměříme se zde na dva: psaní vyměnitelných médií a vytvoření zálohy.

Základní použití příkazu dd

Základní použití dd používá následující syntaxi: dd option1 = value1 option2 = value2

Pro dd je k dispozici celá řada možností, ale zde jsou ty, které byste měli vědět, abyste mohli začít:

• bs: Velikost bloku popisuje, kolik dat bude najednou načteno a zapsáno. Kompromis s touto možností je mezi rychlostí dokončení operace a tím, jak snadné je zotavení v případě poruchy. Větší velikosti bloků se dokončují rychleji, ale je těžší je obnovit.
  • -li: Vstupní soubor je zdrojem dat.
  • z: Výstupní soubor je cílem všech dat načítaných ze vstupního zdroje.
  • postavení: Toto je volitelný příznak, ale užitečný, který vám při provádění příkazu poskytne nějaké informace. Dáme tomu hodnotu pokrok takže nám dává vědět, že příkaz stále funguje.

Používání dd k zápisu na vyměnitelná média

V tomto prvním příkladu vyzkoušíme jeden z nejběžnějších případů použití pro dd: psaní vyměnitelných médií. Udělali byste to například pro „vypálení“ instalačního obrazu pro Linux na USB flash disk. Mnoho instalačních obrázků se dodává jako soubor .ISO, který je určen k vypálení na jednotku CD nebo DVD-ROM, ale obraz .ISO můžete vypálit na jednotku USB pomocí následujícího příkazu: dd bs = 4M, pokud = / path / to / imagefilename.img of = / dev / sda status = progress

Ve výše uvedeném vezmeme obsah imagefilename.img a kopírování po 4 MB do / dev / sda. Toto je soubor s / dev subsystém systému, který představuje naši jednotku USB. Zde používáme velikost bloku 4 MB, protože většina instalačních obrázků je velká, a pokud použijeme menší, dokončení bude trvat dlouho. V každém případě se něco pokazí, není to velký problém, jednoduše naformátujte jednotku palce a zkuste to znovu. Ujistěte se, že máte správné hodnoty pro vstup a výstup. Jak již bylo zmíněno, dd je navržen tak, aby přesouval bity z jednoho místa do druhého, a je mu jedno, co by mohlo v procesu přepsat. Navíc se ujistěte, že na cílovém disku není nic, co potřebujete. V nejlepším případě bude velmi těžké se vzpamatovat a v nejhorším případě to může být nadobro pryč.

Použití dd k zálohování počítače se systémem Linux

Výše uvedený proces můžete také provést obráceně a zapsat obsah celé jednotky do obrazového souboru. Jedná se o velmi pohodlný a důkladný způsob zálohování pevného disku.

V tomto případě můžeme v zásadě zaměnit „in file“ za jeden z našich disků a „out file“ za obraz: Drive dd bs = 64k if = / dev / nvme0n1 of = / home / aaron / nvmedrivebackup.img stav = pokrok

Zde jako vstup vybereme jeden z oddílů na jednotce NVMe našeho notebooku a jako výstup poskytneme cestu a název souboru pro obrázek. Abychom se vyhnuli problémům s kopií, používáme menší velikost bajtu, protože to bude náš obraz obnovy v případě katastrofy. Chcete-li disk obnovit, jednoduše převraťte vstupní a výstupní soubory.

Příkaz dd je mocný nástroj, proto jej používejte moudře

Příkaz dd je velmi mocný nástroj a s chytrým myšlením můžete pravděpodobně odhalit ještě další využití. Je to však také velmi jednoduchý příkaz, takže se ujistěte, že jste buď vybrali své možnosti od někoho dobře informovaného, ​​nebo jste třikrát zkontrolovali, zda nemícháte své vstupní a výstupní soubory. Jinak byste mohli skončit zápisem všech prázdných bitů z nějakého prázdného média na disk vašeho PC.